Deze zomerse dagen in juni staan bij de SYNTRA in het teken van proclamaties duaal leren. Honderden jongeren bekronen hun traject met een diploma, vieren trots, en nemen gretig het applaus van hun ouders, mentoren en werkgevers in ontvangst. Honderden jongeren die de afgelopen jaren met hoofd, hart én handen aan de slag zijn gegaan. In échte ondernemingen, met échte collega’s en échte klanten. Ik zag trotse, blije gezichten en hoorde getuigenissen over doorzetting, lef en collegialiteit.

Tezelfdertijd verschenen opnieuw kritische berichten over het stelsel duaal leren in Vlaanderen naar aanleiding van een rapport van onderwijsspecialisten van de KULeuven. Jongeren vallen uit, bedrijven haken af, scholen zijn gefrustreerd. Er wordt zelfs gesproken van een “mislukt systeem”.
Als SYNTRA-netwerk willen we reageren. Niet om de problemen weg te moffelen. Wel om te pleiten voor nuance en meer erkenning voor wat wél werkt, en vooral: voor meer vertrouwen in jongeren.

In deze proclamatieweken is het net dat wat telt. De fierheid van ouders, die zien hoe hun zoon of dochter hun weg gevonden heeft. De erkenning van werkgevers, die duale leerlingen willen houden als vaste kracht. De voldoening van mentoren, trajectbegeleiders en leerkrachten, die het verschil zagen in die jongere, die durfde groeien op zijn of haar tempo. Voor al die jongeren is duaal leren geen systeem dat mislukt is, maar één  dat werkt.

Ja, het kan beter. Maar laat ons bouwen, niet breken.

Betekent dit dat alles vlekkeloos verloopt? Uiteraard niet. Ook wij ervaren drempels binnen het huidige duaal leren. Maar de oplossing ligt niet in het verketteren van duaal leren als mislukt. De oplossing ligt in een versterkt model dat recht doet aan de diversiteit van jongeren én aan de steeds veranderende realiteit van onze ondernemingen.

Wij pleiten dan ook voor een hervorming die kansen creëert, in plaats van grenzen op te leggen. We hebben dan ook veel vertrouwen in de weg die de huidige regering bewandelt. In overleg met alle stakeholders, niet overhaast, met respect voor mekaar.

We vragen dat duaal leren opnieuw vertrekt van zijn sterkte: jongeren die leren door te doen. Die niet altijd tot hun recht komen in een traditioneel schoolsysteem, maar net wél opbloeien op de werkvloer. Jongeren die werkritme, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en verantwoordelijkheid leren door zich onder te dompelen in de realiteit.

SYNTRA is klaar om mee het verschil te maken

We werken elke dag met jongeren én ondernemingen. We weten waar het schuurt en waar het lukt. En we geloven oprecht dat duaal leren hét antwoord kan zijn naar meer aansluiting met de arbeidsmarkt en meer perspectief voor jongeren die leren door te doen.

We vragen geen afbraak, maar opbouw. Geen systeemverandering die enkel de uitzonderingen bedient, maar een versterking die iedereen ten goede komt. Duaal leren werkt. Niet voor iedereen – nog niet. Maar voor duizenden jongeren is het vandaag wél de sleutel tot motivatie, competentie en werk. Eerder dan tot op de grond af te breken, willen wij verder bouwen: vanuit vertrouwen, vanuit vakmanschap, en met het geloof dat leren op de werkvloer – met hoofd, hart én handen – de toekomst heeft.

Sven Brouwers
Beleidsmanager Onderwijs bij SYNTRA

[Persbericht van 27/06/2025]